TÄVLINGSREGLER SRSF 2019

​Dessa regler är ju nyskrivna och kommer fortlöpande uppdateras. Kontrollera ofta. Grundidén är att de ska vara enkla. När osäkerhet uppstår har arrangören stor frihet avgöra i enskilda fall. Detta måste respekteras. Vi utgår från att sportmanship har stort inflytande.

Annat förbund kan inte hindra klubb från att arrangera andra tävlingar.

Tävlingsregler i Rally. (Utkast)

Hastighetstävling på avlysta och avstängda vägar. Så kallade Specialsträckor (SS) med start och mål på skilda platser. Däremellan kör man transportsträckor (Trp) under kontrollerade former och bibehållen startordning.

I Rally kan även Specialprov (SP) ingå av varierande slag. Varvlopp på en RC-bana eller vändprov med start och mål på samma plats. Allt enligt arrangörens inbjudan.

Rally kan även avgöras enbart genom Specialprov och kallas då Rally Special (RS)

​Personlig Säkerhetsutrustning

Obligatoriskt:

• Minst 2-lagers FIA 1986 standard eller Norm 8856-2000, EN 533 index 3 och UNE EN ISO 150 25 overall. Hel och ren.

• Hjälm godkänd och märkt med antingen EN 20.05, FIA, SFI, SIS. Hel utan sprickor, ren och med rätt passform.

• Balaklava (detta för att enkelt kunna försäkra sig om och att kunna kontrollera att den används i hjälmar med icke flamsäker inredning). Alltså obligatorisk användning.

• Hjälmar avsedda för HNRS skall använda HANS/Hybridskydden.

Notera att integralhjälmar och hjälmar med integrerad mikrofonbom förhindrar konstgjord andning.

Rekommenderas:

• Handskar, flamsäkra av racingtyp. (En fördel inte bara vid brand. Heta saker och glassplitter kan lättare hanteras).

• Skor, flamsäkra av racingtyp. (Läder och med bindsula av läder. Gympadojjor är inte alls bra)

• Underställ, flamsäkert av racingtyp. (ALDRIG konstfiber i underkläderna!!)

Bilar

Svenskregistrerade Personbilar och Standardrallybilar med vita nummerskyltar. Utrustade enligt SRSF’s tekniska regler (GrG)

• Registreringsbevis.
    Den blå delen.

• Försäkringsbrev
    Bevis om att bilen är påställd och Trafikförsäkringen är betald skall uppvisas.

• Skattekvitto
    Bevis om att bilen är påställd och skatten är betald skall uppvisas.

• Loggbok utfärdad av SRSF.
    I loggboken ska anteckningar göras om ev. Brister som skall åtgärdas innan nästa tävling. Loggboken lämnas till arrangören vid besiktning och återfås efter att bilen uppvisats för besiktningspersonal efter tävling.

Startordning/Klassindelning

Enligt arrangörens inbjudan.

Reklam

Enligt arrangörens inbjudan.

Tävlandes namn
Besättningens namn bör finnas på bilens båda framskärmar, dörrar eller bakre sidorutorna. Personen närmast respektive sida ska ha namnet överst.

Licenser

Förar- och kartläsarlicensen är både en försäkring och ett bevis på kompetens.
För att erhålla licens krävs att man gått utbildning eller på annat sätt kan intyga sin kompetens.
Förarlicensen kräver naturligtvis körkort medans kartläsarlicens kan erhållas redan vid 13-års ålder.
Notera att unga människor ofta är mindre och kräver speciell utrustning både personlig och vad gäller stolar och bälten.

Licensklasser

SRSF utfärdar tre nivåer av förarlicenser: Elit, Motionär och Rookie. Dessa tre nivåer skall tävla i olika grupper. Elit och Motionär kan sammanslås men ej Rookie.

Rookieförare är dem som fyllt 16 år och får övningsköra med godkänd instruktör som innehar elitlicens.

Kartläsare har två nivåer. Kartläsare och elitkartläsare. Där gäller ingen särskiljning mer än att en elitkartläsare ska kunna behärska notläsning och fyllt 16 år.

Alla nybörjare ska ha genomgått utbildning samt L-ABC kurs det senaste året. Det sistnämnda rekommenderas starkt även för aktiva som missat detta.

Licensutbildning

För att som nybörjare erhålla licens krävs bl.a. att teoretisk och praktiskt utbildning har genomgåtts.

SRSF kommer att anordna sådana.

Föraruppklassning

När motionärförare placerat sig i den högsta fjärdedelen av de prisbedömda i sin klass (dem som kommit i mål) i tre tävlingar SKALL licensen uppgraderas till ELIT.

När elitförare placerat sig bland den sista fjärdedelen av de prisbedömda i sin klass de senaste tre tävlingarna SKALL licensen nedgraderas till Motionär.

Tävlingsanmälan

Anmälan till tävling görs oftast på nätet på sätt som arrangören anger i sin inbjudan. En anmälan är ett avtal mellan tävlande och arrangör. Alltså ett slags kontrakt med förpliktelser. När anmälan med alla efterfrågade uppgifter är arrangören tillhanda samt avgifter betalda anses anmälan verkställd. Accepterad anmälan visas vanligast på en av arrangören publicerad anmälningslista. Omyndig tävlande måste bifoga skriftligt godkännande från förälder eller förmyndare. Föraren är alltid den som bär ansvar för sitt team inklusive service. Detta innefattar även tävlingsfordonet och att det uppfyller gällande regler, lagar och förordningar.

Anmälan vid tävling

Här kontrolleras körkort, licenser och att skriftlig anmälan är korrekt. När den administrativa anmälan är klar och tävlingshandlingarna lämnats ut så är tävlingen formellt startad. Detta inkluderar hela teamet med servicepersonal etc.

Tävlingsbesiktning

Här kontrolleras i första hand bilens identitet och klasstillhörighet. Att skatt och försäkring är ok (Om man inte gjort det vid tävlingsanmälan). Sedan fokuserar man på säkerheten. Både bilens och den personliga. Vid ev brister noteras det i vagnboken. De kan oavsett leda till startförbud. Brister skall vara åtgärdade till nästa tävling för att kunna få starta. Bil skall vara “hel och ren”.

Mellanbesiktning

Under tävling kan ske liksom rapporter vid tidskontroller som gör att ekipaget inte tillåts fortsätta.

​Efterbesiktning.

Här kollas om bilen är i trafikdugligt skick efter tävlingen om den ska köras mer på väg.

Tävlingsledningen kan även besluta om teknisk efterkontroll av allmän anledning eller p.g.a. Protest. Nekar man sådan anses man vara skyldig. Ev. kostnader står arrangör eller protesterande för om allt är i sin ordning. Annars inte.

Parc Fermé

Sluten Parkering är ett område där man inte får göra någonting med bilen förutom parkera den där och ta ur sina personliga tillhörigheter. Endast vissa funktionärer äger tillträde. Sker start/omstart därifrån blir man normalt insläppt tio minuter före för att sätta sig i och starta bilen. Ingen hjälp utifrån får tas. Man får dock skjuta bilen ur en Parc Fermé.

​Förarsammanträde

Tävlingsledaren kan hålla förarsammanträden för vissa deltagare. Det är i så fall obligatoriskt att närvara. Detta ska stå i inbjudan eller i PM.

​Tävlingsbesättning

Alt 1/ Besättningen består av förare och kartläsare. Har båda förarlicens kan de byta plats sinsemellan. Den som startar tävlingen räknas som förare i resultatet men man får inte räkna resultatet som vare sig upp- eller nedklassning av licensnivån.

Alt2/ Besättningen består av förare och kartläsare. Det är tillåtet byta kartläsare om detta är anmält i förväg.

​Tävlingsstart

Tävlingen skall ha en huvudstart och en målplats. Arrangören anger hur och när starten skall ske. Normalt med en minuts startmellanrum oavsett det fattas deltagare (flytande starttid).

För sen ankomst till start innebär normalt tidstillägg (bestraffning).

Arrangören kan alltid neka tävlande start utan att ange skäl därtill.

​Ankomst TK

I roadbook och/eller tidkort skall transporttiden till nästkommande TK finnas angiven. Antingen kör man på traditionellt vis eller så kör vi med “komprimerad transporttid”.

Komprimerad transporttid är när man framme vid tidskontrollen är tvungen att gå in minuten efter framförvarande bil med lägre startnummer. Dock skall startnummerordningen behållas. Detta betyder att man går in tidigare än sin ideala ankomsttid. Alltså i realiteten blir transporttiden förkortad. Den kan bli avsevärt kortare om fler bilar fattas vilket i synnerhet drabbar dem med högre startnummer längre bak i fältet. Därför skall transporttiden vara väl tilltagen så att man hinner fram i tid. Första bil ska dock gå in på sin ideala tid och EJ tidigare.

På detta sätt håller man startfältet samlat så inga onödiga luckor uppstår vilket ökar publiksäkerheten.

Anmälan verkställs när tidkortet överlämnas. Besättningen ska då vara startklar för SS.

Funktionär bör inte återlämna tidkortet förrän besättningen anses tävlingsklar, oavsett om starttiden passerats eller ej.

Tidkortet är en värdehandling som enbart funktionärer får skriva i. Ändringar ska alltid signeras av funktionär och styrkas i stationsprotokoll.

Start SS

Tävlande står under startfunktionärens befäl. Starten sker på kommando eller genom startklocka. Tjuvstart medför tidstillägg. Omstart medges inte.

Tjuvstart bestraffas med en minuts tillägg.

Tidtagning

Tidtagning sker och redovisas i timmar, minuter, sekunder och i förekommande fall delar av sekunder.

Uppsamling

Vid Service- eller andra uppehåll med TK in och ut kan arrangören verkställa samling av startfältet genom att hålla de första bilarna lite längre och/eller låta senare bilar i fältet ha kortare uppehåll/service. Allt i avsikt samla startfältet. Dock måste ev. servicetid vara rimlig för de sista bilarna.

​Körning på SS

Skall ske med knäppta bälten och hjälmar.

Ifattkört ekipage ska lämna plats för omkörning. Den ifattkörande får inte köra på ifattkört ekipage.

Upptäcks nedkörda pilar eller bortkörda avspärrningar måste detta omedelbart rapporteras. Felkörningar måste till varje pris undvikas.

Vid avåkning eller stopp på sträcka skall varningstrianglarna användas. En ska placeras långt före fordonet på sådant sätt att andra tävlandes blick lätt upptäcker den och i god kan sänka farten. Triangeln ställs helst på samma sida om vägbanan som fordonet befinner sig. Den skall bevakas så den står kvar för hela startfältet. Avlägsnas bilen så måste triangeln avlägsnas.

Är besättningen ok skall OK skylten sitta väl synlig på den stillastående bilen. Triangel två ställs i anslutning till bilen på samma sida av vägbanan.

Bryter tävlande rallyt ska tävlingsledningen omgående meddelas. Startnumren avlägsnas först när bilen tas från plats.

​Vid Olycka

Om en tävlande står parkerad eller avkörd på eller vid sidan av vägen utan att varningstriangel eller OK-skylt visas och besättningen inte visar tecken på “OK” måste tävlande stanna som om personskadeflagga visats. Liv och hälsa är långt viktigare än ett SS-resultat. Första efterkommande bil ser till så resten av startfältet kan stanna säkert och även att ett ekipage omgående fortsätter till radiokontroll eller SS-mål för att meddela om olyckan.

Visad personskadeflagga innebär att man måste stanna.

Tävlingsnummer

Kan vara svarta på vit botten och sättas på framdörrar eller bakre sidorutan. På bakre sidorutan kan de även vara vita och utan botten.

Beskrivning av tävlingsbanan

Rutten beskrivs genom roadbook och/eller roadbook och karta. Roadbook gäller före karta.

Om det inte är tillåtet med noter/träning får inga anteckningar, bilder, filmer av någon sort som beskriver tävlingsbanan användas.

Endast varning i form av utropstecken och c:a mått får i förväg tillföras i roadbook förutom dem som lämnas av arrangören.

Service

Vid teamets serviceställe skall finnas:

• Markpresenning min 3 x 5 meter som tävlingsbilen ska ställas på.

• Öppen låg balja för uppsamling av vätska och bränsle vid tankning.

• Dunk på minst 10 liter att samla vätskor i samt tratt till do.

• Sopsäck (gärna med stativ).

• 6 kilos eldsläckare.

• Om domkraft används skall minst två pallbockar finnas OCH ANVÄNDAS.

Serviceplats

Service får endast utföras på av arrangören anvisad plats eller i övrigt om arrangör tillåter det endast på parkeringsplatser och ytor helt skilda från vägområdet. Aldrig utan tillstånd från markägare/boende om t.ex. gårdsplaner, infarter utnyttjas.

Vid användning av tält så måste alltid två sidor vara helt öppna.

Tankning

ALL tankning skall ske med största försiktighet och omsorg. Brandsläckaren skall finnas lätt tillgänglig i direkt anslutning. Baljan skall ställas så att den tar ev spill (Det ska inte spillas!).

Motor SKALL vara avstängd och besättningen ur bilen.

​Resultat

Preliminära resultat offentliggörs vid målgång på officiell tavla och ev. På sociala medier. 20 minuter efter att sista resultatet i respektive klass är offentliggjort kan resultatlistan fastslås av arrangören. Fastslaget resultat ändras ej.

​Protest

Och begäran om undersökning skall ske omgående av tävlande som, gått i mål. Meddelas tävlingsledningen om att detta ska ske inom 20 minuter från senaste resultat i aktuell klass skall den beaktas. Protest ska åtföljas av protestavgift.

Bestraffningar

Nedan följer en lista med exempel på bestraffningar. Arrangören avgör.

60 sekunder (1 minut).

• För sen till start.

• För sen till TK (Max en minut per TK). Så undviker vi idiotkörning på trpt. (Missbruk begränsas av en maxtid mellan kontrollerna).

• Tjuvstart.

• Otillåtna noteringar.

• Hindrande av tävlande.

• Otillåten service.

• Missad STOP vid utfart.

• Felkörning SS/SP. (Genväg med tidsvinst på SS)

Uteslutning (även nekad start).

• Felaktig personlig utrustning.

• Felaktig bil.

• Träning.

• Mer än 15 min för sen till start.

• Överskriden maxtid vid TK.

• Vårdslös körning. (Utanför SS men även på i samband med varningstriangel o.d.)

• Påkörning av tävlande.