NYHETER

Vi kommer att hålla en opretentiös och ödmjuk inställning till vår uppgift men däremot målmedveten. Nya medlemmar droppar i hela tiden och vi jobbar på med mängderna av detaljer.

Ingen av oss har trott att detta var någon enkel uppgift men övertygelsen om att något måste göras var starkare än latmasken. Vi återkommer under året med vad vi lyckats åstadkomma. Tills dess är ni välkomna här att hjälpa till med grovarbetet.

Årsmötet 2024 avklarat.

Allt flöt på utan några större diskussioner. Några nya namn i styrelsen välkomnade vi samt tackade andra för deras medverkan. Speciellt tack till Bengt Almqvist som varit med från start tillsammans med sin fru Anita.

Beslutades även att vi ska fortsätta vårt samarbete med Swedrally och därmed fokusera mest på STANDARDRALLYBILAR. Viktigaste jobbet för styrelsen nu är att sätta sig in i förslaget gällande TSFS_20 från Transportstyrelssen och inkomma med eventuella kommentarer.

Styrelsen har konstituerat sig och har utseendet som visas på den uppdaterade hemsidan.

ÄNTLIGEN!
Efter fem nästan års väntan, så när som på en månad, sedan vi skickade vår första skrivelse till Transportstyrelsen har de nu utarbetat ett nytt förslag gällande regler för rallybilar på väg.

Måndagen den fjärde mars fick vi som remissinstans ta del av det omfattande dokumentet.
Nu blir det full fart framåt. Men kom ihåg. Vårt arbete ska ske på ideell basis. Läge för många av oss äldre att dra vårt strå till stacken.

KALLELSE till Årsmöte 2024

Härmed inbjuds Du som är medlem i Svenska Rallysportförbundet till ett årsmöte som vi håller i vår Facebookgrupp “Rallysportförbundet” i Mars. Start Lördag den tionde Mars klockan 10:00 tills Söndag elfte Mars klockan 16:00. Medlemmar som kan ta sig till FB är hjärtligt välkomna.

Redan December och snart slut på ytterligare ett Covidpåverkat år.
Transportstyrelsen har tagit åt sig av kritiken om Monopol och har nu startat en process som kommer att förändra den situationen. På vilket sätt vet vi ännu inte men kan inte tro annat än att det ökar möjligheterna för oss att kunna börja arbeta konstruktivt. Utan sådana besked har det ju i princip varit lönlöst. Dock kommer den här processen att ta tid så vi ska inte behöva stressa. Men det känns ju onödigt att inte vara väl förberedda när sedan möjligheterna ges.
Vi vet ju idag att SBF har informerats om situationen och att de inte kan räkna med att ha ensamrätt på rallysporten här i Sverige. Även om ni inte har kunnat finna något om detta bland dess protokoll.

Nu kör vi på 2024. Glöm inte att förnya medlemskapet genom att sätta in minst tvåhundra kronor till förbundet via BG eller Swish.

Med önskan om en God Jul och ett händelserikt 2024!

Ola Strömberg

Dags Börja tänka på 2022!

Minst 200kr. Swish: 123 423 1288  BG: 562-1768. Den första februari åker alla bort som ej betalt.

Ola Strömberg
ordf

Nu framme i Oktober 2021 så VET vi att Transportstyrelsen fått påstötning av Konkurrensverket (KKV).

Vi kan därför dra slutsatsen av att något kommer att hända vad gäller SBF's nuvarande monopol.

Den 21: a Augusti 2020 Registreringsbesiktade vi en Suzuki Swift 1300 Gti Mk2 som Standard Rallybil.
Bilen är identisk med dem som är homologeringsbesiktade för dyra pengar hos SBF i grN eller grH men som då är tvungen är bära orangea skyltar och alltså har brukandeförbud mellan tävlingarna. Den här bilen får tjäna som exempel på hur man kan göra det enklare och billigare att få till en rolig bil som är lämpad för tävling.

Årsstämman har hållits helgen 8-9: e Februari 2021.
För att undvika onödiga och långa resor för några timmars möte gjorde vi det lite annorlunda genom att använda sociala medier. Det fungerade utmärkt och utan någon miljöbelastning.

Den 16: e Oktober 2019 kallades ordf Ola Strömberg till ett möte med SBF.
Mer exakt så var det SBF's nye ordf. Magnus Berthling som kallade Ola till ett möte i Örebro. Med sig hade han nya ledamoten Maria Björk Svensson.
Här fick Ola tillfälle att redovisa varför SRSF kom till. SBF ogillar ju "utbrytare" och ville på detta sätt utan läget. Ola hade förberett sig noga och redovisade synpunkter samt ställde en mängd frågor till SBFs styrelse. Mötet var intensivt och tog fyra timmar. Förutom ett fjorton sidor långt dokument som han läste ifrån så hade han även med sig en VITSKYLTAD rallybil som exempel.
Jag väntan på återkoppling från SBF så avvaktar vi vår verksamhet här.